- Před předáním bydlení (před počátkem smlouvy o pronájmu)
- Ze strany NÁJEMNÍKA
- Přísné (30 dní) storno podmínky
- Sousedské (14 dní) storno podmínky
- Přátelské (7 dní) storno podmínky
- Ze strany MAJITELE
- V průběhu bydlení (po počátku smlouvy o pronájmu a úspěšném předání bydlení)
- Jak v případě ukončení smlouvy postupovat?
Může některá ze stran smlouvu o pronájmu předčasně ukončit? (Storno podmínky)
Na začátek je třeba zmínit, že existuje rozdíl mezi odstoupením od smlouvy a jejím ukončením výpovědí ačkoliv se oba tyto úkony mohou jevit jako stejné, z právního hlediska se jedná o dvě úplně jiné záležitosti (více o odstoupení od smlouvy se dočtete zde).
K ukončení smlouvy může dojít na obou stranách - zde se orientujeme zejména podle toho, v jakém okamžiku k potřebě ukončení smlouvy dochází a kdo je zdrojem této potřeby.
Před předáním bydlení (před počátkem smlouvy o pronájmu)
-
Ze strany NÁJEMNÍKA
Pokud se nájemník z nějakého důvodu nemůže/nechce k datu počátku smlouvy o pronájmu do vašeho bydlení nastěhovat, může smlouvu bez udání důvodu jednostranně ukončit výpovědí.
Odpadá výpovědní doba a ukončení je účinné ve chvíli doručení (tedy okamžitě, jakmile se o potřebě odstoupení dozvíte), přičemž jsou uplatněny storno podmínky podle vašeho nastavení u nabídky (informaci o typu storno podmínek naleznete také v žádosti o rezervaci, či v detailu nabídky na portále Flatio nebo v aplikaci Mé pronájmy).
Přísné (30 dní) storno podmínky
- Pokud je vám výpověď doručena ve lhůtě delší než je 30 dní před počátkem smlouvy o pronájmu, vracíme nájemníkovi celý první nájem.
- Pokud je vám výpověď doručena v rozmezí 29 až 14 dní před počátkem smlouvy o pronájmu, má nájemník nárok na vrácení poloviny prvního měsíčního nájemného, zbylou část prvního nájemného (tedy 50 %) odešleme vám.
- Pokud je vám výpověď doručena v době kratší, tedy 13 dní a méně před počátkem smlouvy o pronájmu, odpadá nájemníkovi nárok na vrácení prvního nájemného. První měsíční nájemné odešleme vám.
Sousedské (14 dní) storno podmínky
- Pokud je vám výpověď doručena ve lhůtě delší než je 14 dní před počátkem smlouvy o pronájmu, vracíme nájemníkovi celý první nájem.
- Pokud je vám výpověď doručena v rozmezí 13 až 7 dní před počátkem smlouvy o pronájmu, má nájemník nárok na vrácení poloviny prvního měsíčního nájemného, zbylou část prvního nájemného (tedy 50 %) odešleme vám.
- Pokud je vám výpověď doručena v době kratší, tedy 6 dní a méně před počátkem smlouvy o pronájmu, odpadá nájemníkovi nárok na vrácení prvního nájemného. První měsíční nájemné odešleme vám.
Přátelské (7 dní) storno podmínky
- Pokud je vám výpověď doručena ve lhůtě delší než je 7 dní před počátkem smlouvy o pronájmu, vracíme nájemníkovi celý první nájem.
- Pokud je vám výpověď doručena v rozmezí 6 dní až 48 hodin před počátkem smlouvy o pronájmu, má nájemník nárok na vrácení poloviny prvního měsíčního nájemného, zbylou část prvního nájemného (tedy 50 %) odešleme vám.
- Pokud je vám výpověď doručena v době kratší, tedy 47 hodin a méně před počátkem smlouvy o pronájmu, odpadá nájemníkovi nárok na vrácení prvního nájemného. První měsíční nájemné odešleme vám.
-
Ze strany MAJITELE
Pokud se i vy z nějakého důvodu rozhodnete využít bydlení pro své vlastní potřeby, můžete smlouvu bez udání důvodu jednostranně ukončit výpovědí ještě před jejím počátkem.
I v tomto případě odpadá výpovědní doba a ukončení je účinné ve chvíli doručení (tedy okamžitě, jakmile se o potřebě odstoupení dozví nájemník), přičemž jsou uplatněny obecné storno podmínky.
Při výpovědi z vaší strany náleží nájemníkovi první nájem v plné výši (a to ve všech následujících případech).
- Pokud je výpověď nájemníkovi doručena ve lhůtě delší než je 30 dní před počátkem smlouvy o pronájmu, smluvní pokutu nehradíte.
- Pokud je výpověď nájemníkovi doručena v rozmezí 29 až 14 dní před počátkem smlouvy o pronájmu, jste povini uhradit Flatio smluvní pokutu ve výši 50 % měsíčního nájemného.
- Pokud je výpověď nájemníkovi doručena v době kratší, tedy 13 dní a méně před počátkem smlouvy o pronájmu, jste povini uhradit Flatio smluvní pokutu ve výši 100 % měsíčního nájemného.
Je důležité zmínit, že obecné storno podmínky platí i v případě, že máte pro svoji nabídku nastaveny sousedské či přátelské storno podmínky - ty se vztahují pouze na ukončení ze strany nájemníka.
V případě, že chcete smlouvu o pronájmu z jakéhokoliv důvodu ukončit ještě před jejím počátkem, kontaktujte naši zákaznickou podporu ([email protected]), která výpověď systémově zajistí.
V průběhu bydlení (po počátku smlouvy o pronájmu a úspěšném předání bydlení)
K ukončení smlouvy může dojít u obou stran z různých důvodů a za různých okolností (jejich výčet najdete ve smlouvě o pronájmu), většinou se jedná o důvody osobní nebo o důvody vyplývající z porušení práv a povinností ať už vašich či nájemníka.
Jak v případě ukončení smlouvy postupovat?
Ať už budou důvody k ukončení smlouvy jakékoliv, postup řešení bude velmi podobný. Veškeré úkony opět provedete z aplikace Mé pronájmy.
- V sekci Nájemníci vyberete konkrétního nájemníka (kliknutím na jeho jméno).
- V submenu v horní liště (pod profilovou fotografií nájemníka a jeho telefonním číslem) vyberte položku Smlouvy.
- U konkrétní smlouvy o pronájmu klikněte na tlačítko Detail.
- V zobrazeném detailu smlouvy klikněte na tlačítko Vypovědět smlouvu.
Zde vám v souladu se smlouvou o pronájmu nabízíme následující možnosti ukončení:
- Dohodou
Na základě podepsané smlouvy o pronájmu se můžete s nájemníkem domluvit na jejím ukončení tzv. dohodou. V tomto případě je smlouva ukončena k vámi domluvenému datu bez výpovědní lhůty. Pokud se tedy s nájemníkem dnes domluvíte, že k zítřejšímu datu smlouvu ukončíte, učiňte tak výběrem možnosti Dohodou. Systém po vás bude chtít datum, ke kterému bude smlouva o pronájmu ukončena, a také důvod, proč se smlouva vypovídá. Po stisku tlačítka Uložit bude nájemníkovi v systému vytvořen dodatek, který musí podepsat online autorizačním kódem. Jakmile tak učiní, systém vás na tuto skutečnost upozorní a zároveň dojde k automatickému přepočtu nájmů dle nového datumu ukončení smlouvy.
- Ze strany nájemníka
Nájemník má možnost vypovědět smlouvu o pronájmu bez udání důvodu se standardní 30-denní výpovědní lhůtou. Může tak učinit dvěma způsoby:
- Svépomocí ze své Flatio aplikace - V ten moment vám bude ze systému odeslán automatický informační e-mail, výpověď vstoupí v platnost v moment doručení a nic dalšího z vaší strany není potřeba.
- S vaší asistencí - V tomto případě vám nájemník oznámí, že by rád smlouvu vypověděl. Toto oznámení může být ústní (telefonicky/osobně) či písemné (dopisem, SMSkou či skrze Zprávy v aplikaci Mé pronájmy). Pokud dojde k variantě písemného či ústního oznámení, je třeba smlouvu vypovědět z aplikace Mé pronájmy. V nabízených možnostech výpovědi smlouvy vyberte typ Ze strany nájemníka a do kolonky Datum doručení výpovědi vepište datum, kdy jste se o této potřebě výpovědi od nájemníka dozvěděli (pokud vám tedy nájemník včera oznámil, že hodlá vypovědět smlouvu o pronájmu, uveďte včerejší datum). Kolonku Ukončení nájmu k datu není třeba vyplňovat (vyplní se automaticky). Celou akci opět uložte stiskem tlačítka Uložit.
- Ze strany pronajímatele
I vy máte možnost vypovědět nájemníkovi smlouvu o pronájmu bez udání důvodu, ať už ústně či písemně. V obou formách je třeba vypovědět smlouvu o pronájmu systémově skrze aplikaci Mé pronájmy. Tato možnost je tedy ekvivalentem možnosti Ze strany nájemníka se stejným postupem řešení i stejnými podmínkami (tzn. 30-denní výpovědní lhůtou).
- Hrubým porušením
Smlouvu můžete vypovědět také pro její hrubé porušení, a to s 3-denní výpovědní lhůtou, kdy mezi možné důvody patří:
- prodleva s úhradou nájmu 7 dní a déle,
- poskytnutí obytného prostoru do podnájmu někomu dalšímu bez vašeho souhlasu,
- porušení příslušného domovního řádu nájemníkem,
- stavební úpravy pronajatého bydlení bez vašeho souhlasu,
- nedostavení se k předání bydlení.
Výpověď hrubým porušením bez výpovědní lhůty (čili s okamžitou platností) je pak možná ve chvíli, kdy máte podezření, že hrozí vznik závažného poškození pronajatého prostoru nebo jeho vybavení.
Ať už se jedná o jakýkoliv důvod, je vhodné před výpovědí hrubým porušením kontaktovat naši zákaznickou podporu ([email protected]), a celou záležitost s ní prodiskutovat.