Přihlásit se jako nájemník Přihlásit se jako majitel Přihlásit se jako firma
Nápověda Nápověda pro majitele Jak si nastavit ceny Jak probíhá výplata a vyúčtování vratné kauce?
Kategorie

Jak probíhá výplata a vyúčtování vratné kauce?

Pronajímatelé na Flatio nemohou požadovat vratnou kauci za pobyty kratší než 180 dní (6 měsíců). U pobytů delších než 180 dní se pronajímatel rozhoduje, zda bude kauci požadovat, či nikoli. (V určitých oblastech některých zemí, například ve Španělsku, existují výjimky, kdy místní zákony vyžadují, aby pronajímatelé inkasovali vratnou kauci bez ohledu na délku pobytu. V takových případech může být vratná kauce vybírána i při krátkodobých pobytech.)

Pro zmírnění vašich obav a zajištění finanční kompenzace v případě škod na vaší nemovitosti nabízíme bezplatné Rental Insurance - Powered by AXA, které se vztahuje na všechny  rezervace, kde není vyžadována vratná kauce. Toto krytí jde nad rámec standardního plnění tím, že zahrnuje asistenční služby a právní ochranu společně s nepřetržitou online podporou ze strany AXA Assistance.

Vezměte prosím v potaz, že na rezervace, kde se rozhodnete vybírat vratnou kauci, nelze uplatnit Flatio Rental Insurance. V takových případech slouží vratná kauce jako jediné krytí, pakliže nastanou potíže.

Pokud vyžadujete vratnou kauci, mějte prosím na paměti následující:

Výplata kauce

Pokud je klasická (vratná) kauce řádně nastavena ve webové aplikaci Mé pronájmy a nájemce poté vytvoří žádost o rezervaci, na kterou se nastavená vratná kauce vztahuje, musí ji nájemce převést na bankovní účet Flatio do data začátku platnosti nájemní smlouvy (tj. do data, kdy se má nájemce podle podepsané smlouvy nastěhovat).

Kauce je pak z bankovního účtu Flatio přeposlána na váš účet v plné výši ve stejný den, kdy je odesláno první nájemné

Poznámka: Vratná kauce nepodléhá proviznímu poplatku Flatio. 

V každém případě doporučujeme nespoléhat se pouze na výběr klasické (vratné) kauce, ale také nezapomenout podepsat protokoly o předání a převzetí a pořídit fotografie ubytování od okamžiku předání nemovitosti nájemci a zpětného převzetí od něj. Tyto dokumenty vám pomohou předejít případným nedorozuměním. 

Pokud není vratná kauce uhrazena do data splatnosti (datum nastěhování podle podepsané nájemní smlouvy), mají pronajímatelé právo vypovědět nájemní smlouvu pro hrubé porušení bez jakékoli sankce. Tento postup také doporučujeme

Jak probíhá proces vyúčtování vratné kauce?

Ačkoli očekáváme, že kauce bude ve většině případů plně vratná, může se samozřejmě stát, že budete muset část této zálohy použít na pokrytí vzniklých výdajů. Vratnou kauci lze použít na úhradu výdajů v mezích právních předpisů, tj. na úhradu nezaplaceného nájemného (nájmů) nebo vzniklých škod na ubytování (nikoli na úklidové služby). 

Vratnou kauci lze rovněž použít na úhradu nedoplatků za energie. Je však třeba upozornit, že ceny nájemného jsou ve Flatio konečné, včetně poplatků za energie, a že podle nájemní smlouvy je 15 % ceny pronájmu vyhrazeno na poplatky za služby. Pokud tedy spotřeba nájemce nepřesáhne uvedenou částku, není možné požadovat nedoplatky vzniklé při vyúčtování energií z vratné kauce (nájemce zaplatil poplatky za energie jako součást zaplaceného nájemného).

Bez ohledu na to, zda vracíte kauci v plné výši, nebo hodláte její část použít na úhradu vzniklých nákladů, doporučujeme, abyste nájemci poskytli písemný doklad, v němž bude uvedeno následující: 

  • výši zaplacené vratné kauce
  • všechny náklady, na které hodláte kauci využít (včetně podkladů, jako jsou kopie dokladů o zaplacení nebo vyúčtování energií), spolu s přesnými částkami za jednotlivé náklady)
  • výši kauce, která bude nájemci vrácena, a způsob platby, kterým bude uvedená částka vrácena (v hotovosti nebo bankovním převodem). (V případě bankovního převodu je třeba uvést číslo účtu.)

Abychom vám usnadnili práci, vytvořili jsme pro vás šablonu dokumentu, kterou naleznete v aplikaci Mé pronájmy (Můj profil - > Dokumenty -> Vyúčtování kauce).

Vyúčtování vratné kauce

Po ukončení nájmu je třeba zaslat nájemci doklad o vyúčtování kauce, který odráží srážky z kauce, a to nejlépe prostřednictvím sekce Zprávy v aplikaci Mé pronájmy. (Vzor dokumentu najdete v sekci "Dokumenty" ve svém profilu). 

Pokud není třeba hradit žádné další náklady, jste povinni vrátit kauci do 14 dnů po vystěhování nájemce. Lhůta pro vrácení kauce se může prodloužit pouze v případě, že se vyskytnou nějaké dodatečné náklady a bude nějakou dobu trvat, než získáte informace o přesných nákladech (např. účet za opravu).

Vzhledem k tomu, že vyúčtování kauce probíhá zcela mimo Flatio, měli byste se s nájemcem měli dohodnout na způsobu vrácení kauce (v hotovosti nebo bankovním převodem) v plné výši nebo částečně (podle toho, zda došlo k poškození nemovitosti) a provést platbu.

Upozorňujeme, že pokud místo platby v hotovosti zvolíte bankovní převod, musíte si od nájemce vyžádat údaje o bankovním účtu.

Byl tento článek přínosný?